top of page

LÕUNA-AAFRIKA

SAFARI PLANEERIMINE KRÜGERI RAHVUSPARKI

18. VEEBRUAR 2018

PLUSSID

MIINUSED

Tänu aastaringselt soojale kliimale võimalus külastada igal aastaajal

Üks turvalisemaid Aafrika riike safari reisiks

Eestiga samas ajavööndis, ajavööndi vahetusest tingitud reisiväsimust ei teki

Võrreldes Ida-Aafrika riikidega on safari hinnad soodsamad

Reisisihtkohana kulukas

Röövimiste ja ärandamiste oht

Vihmasel hooajal malaaria oht

MILLAL MINNA?  

Parim aeg safariks Krügeri Rahvuspargis on maist kuni septembrini, kui on kuiv periood. Pane tähele, et sel ajal on Lõuna-Aafrikas talvine aeg. Sel ajal on loomad kogunenud veesilmade äärde ning kuna puud on raagus, teeb see loomade märkamise tunduvalt lihtsamaks. Tänu madalhooajale on turiste vähem ja malaaria ohtu praktiliselt ei ole.

KLIIMA? 

Mpumalanga provints asub subtroopilises kliimavöötmes. Kuival perioodil (mai kuni september) on hommikused temperatuurid meie kevadele omased, 10-15 kraadi, ning päevasel ajal ulatuvad tavaliselt üle 25 kraadi. Kuival ajal on tavaliselt taevas pilvitu ning vihma ei ole. Suvisel ajal (oktoober kuni aprill) on aga hommikud soojad, 18+ kraadi ning päevasel ajal kõrgub temperatuur isegi üle 40 kraadi. Vihmane, niiske ja tihti ka tormid pärastlõunasel ajal.

HINNATASE?

Nii toidupoodides, kui väljas einestamisel on subjektiivsel vaatlusel hinnatase Eestist ca 1/3 võrra soodsam. 

TURVALISUS?

Tuleb ette röövimisi ja ärandamisi, seetõttu tuleb kinni pidada soovituslikest turvameetmetest. Kindlasti jätta koju kõik väärisesemed.

KEELED?

Lõuna-Aafrikas on 11 ametlikku riigikeelt - inglise, millega saab tõesti igal pool hakkama, Afrikaani, Ndebele, Svaasi, Tsonga, Venda, Suulu, Koosa, Sotho, Pedi ja Tsvana.

KULUD INIMESE KOHTA (EURODES)

MIKS SAFARI LÕUNA-AAFRIKAS?

 

Kui päris algusesse minna, siis safarile minekust olen ma unistanud juba üle 8 aasta. Kuid, kuni eelmise aastani ma isegi ei kaalunud Lõuna-Aafrikat. Ma olin kinni mõttes, et lähen kunagi Keeniasse või Tansaaniasse.

Keenia aga tundus viimastel aastatel liialt ohtlik ja Tansaania hinnad olid minu eelarvest lausa utoopiliselt kõrgemad, seega sinna minek ei tulnud isegi kõne alla. Nii jäi safari aastateks vaid unistuseks. 

Seda kuni tuttava soovitusteni, kes käis justnimelt LAV'is ja sealset safarit väga kiitis. Hakkasin uurima erinevaid võimalusi ning mulle üllatuseks olid kõik pakutavad safari tuurid LAV'is Tansaaniast poole soodsamad. Mina leidsin Tansaaniast kõige soodsamad 5-päevased safari paketid alates 2500-st eurost inimese kohta, Lõuna-Aafrikast seevastu alates 1200-st eurost. Ja nii sai vastu võetud otsus safarile minna just LAV'i.

Kuid pean tunnistama, et siiski oli tegemist väga väga kuluka reisiga ja eelarve läks korralikult lõhki.

Ühel hetkel rääkis giid midagi oma walkie talkisse ning ütles, et palun säilitage rahu, meie seljataga on lõvi, pange rahulikult asjad käest ning liikuge oma kiireimatel sammudel autosse. Minu jaoks läks kõik aegluupi, jõudsin Taavile otsa vaadata, vaatasin tõtt veel ka teise turistiga ja suutsin isegi kaaluda kummalt poolt ma autosse sisenen. Taavi aga viskas õlle käest ning sööstis oma kaamera ja statiivi järele, kuigi seljataga oli LÕVI! 

Ning siis juhtus meie jaoks midagi tõeliselt ootamatut, millele mõtlemine siiani mul liblikad kõhtu tantsima paneb. Meist paari meetri kaugusel jalutas üksik emalõvi. Täiesti meist välja tegemata kõndis ta rahulikult mööda liivateed, kõikidel turistidel suud jahmatusest pärani.

Päevapeale ajas kuumus ka meil ajud pehmeks. Kell 12st näitas auto termomeeter 37 kraadi ning väljas oli meeletu kuumus. Taavi väsis ühel hetkel nii ära, et teda ei huvitanud enam üldse kas ja kus me oleme. Ma vahepeal ikka naeran, et kui mul on 2000mAh aku siis Taavil on 500mAh ning see ei jookse tal tühjaks aegamööda. Taavi aku kukub 90% pealt otse 2% ja siis viskab ta pildi tasku.

Isegi kui nad tunduvad rahulikud, ei tohi mitte kunagi eeldada neist head. Stiilis, et ma tulen autost välja ja teen üle pildi, kuna nad kõik toimetavad nii rahumeelselt. Nad ründavad isegi siis kui selleks mingit põhjust ei ole. See loom võibki ühel hetkel rahulikult süüa ning teisel hetkel oma umbes 600 kg kaaluva kerega sinu poole söösta. 

  • Edasi-tagasi lennupiletid. 

  • Majutuse kinnitus - mina kasutasin booking.com-is tehtud majutusi mille hiljem ilma teenustasuta tühistasin.

  • Töökoha või ülikooli tõend (lapsel peab olema koolikiri) - kuna olen iseenda tööandja, kirjutasin tõendisse millega ma tegelen, kes ma olen ning, et tööleping minuga jätkub pärast reisilt naasmist. Taavi võttis ülikoolist tõendi oma õpingute kestvuse kohta...

Please reload

Mina ega Taavi ei ole kindlasti reisijad kes püüavad kahe nädalaga kogu riiki läbi tuisata, ööbides igas paigas 1 või 2 ööd. Kui juba nii kaugele minna, siis ikka nõnda, et jõuab sihtpaiga ilu ja eksootika vastu võtta ja ka puhata. Seetõttu jäi minimaalseks ööde arvuks, mis safaril viibida, 5. Tagantjärele saan öelda, et see aeg oleks pidanud olema vähemalt poole pikem.

Rikkalik hommikusöök meie lodges

MIKS ME ÖÖBISIME HOEDSPRUITIS?

Minu esialgne plaan oli ööbida kõik hinnas luksus private lodges. Seal saab käia 2x päevas safaril, lodge tüüpi ööbimine on savannis ning imelisi sööke pakutakse 3x päevas. Kuid elul olid teised plaanid ning paar kuud enne reisi kukkus see variant meie jaoks ära, see lihtsalt oleks liialt kulukaks läinud.

Seetõttu oli kaalumisel, kas jätame reis ära või leiame soodsama lahenduse. Otsustasime teise võimaluse kasuks. Leidsin Hoedspruit Wildlife Estatest ühe väga mõnusa, samuti lodge tüüpi majutuse, Unembeza Boutique Lodge.  Lodge ümbritsesid privaatsed safari pargid ehk Private Game Lodge'id ja Krügeri rahvuspargi Orpen väravasse oli sealt 50min sõit.

Tagantjärele on mul ainult hea meel, et meie kõik hinnas luksus safari ära jäi, sest esiteks oli meie lodge meie jaoks igati luksulik ja esimese variandi puhul ei oleks me ka Krügeri Rahvusparki satunud. 

Kui päris aus olla, ei viinud ma enne reisi end kurssi mis vahe on Krügeri ja Private Game safari pakkujatel. Sinna sõites me isegi ei teanud, et need on kardinaalselt erinevad safari kogemused. Ilma varasema kogemuseta mõtlesime, et safari on ju safari, kuid tõesti, tegemist on täiesti erinevate elamustega, ning kindlasti soovitan ma ära käia mõlemal. Kuidas need täpsemalt teineteisest erinevad, saate pikemalt lugeda juba minu järgmisest postitusest.

Rikkalik hommikusöök meie lodges

MIS ON SOODSAIM VIIS JOHANNESBURGIST HOEDSPRUITI JÕUDMISEKS?

 

Kuna meie maandusime Johannesburgi ning safarile jõudmiseks oli vaja sõita Hoedspruiti, pidime läbima 450 km vahemaa. Parima variandi valimiseks tegin üsna pika eeltöö ning püüdsin leida kõige soodsamat ning mõistlikumat varianti selle teekonna turvaliseks ja võimalikult mugavaks läbimiseks.

LENNUK  - Kuna pidin kulusid esialgse plaaniga võrreldes kõvasti kokku tõmbama, siis Johannesburgist Hoedspruiti lendamise variant kukkus ära. Lennupiletite hinnad ühele algasid 250-st eurost ja poole aasta jooksul, mil mina pileteid otsisin, sooduspakkumisi ei olnud.

PRIVAATNE AUTO KOOS JUHIGA - Sõit nö era autoga Johannesburgist Hoedspruiti oli samuti nii kulukas, et üks ots oleks läinud ühele inimesele 120 eurot, seega sarnasesse hinnaklassi nagu lennupiletid. Pakkumise võtsin vähemalt 3 erinevast kohast. Antud hinnast soodsamat pakkumist ma ei leidnud ning see variant kukkus samuti ära.

JAGATUD AUTO KOOS JUHIGA - On firmad kes pakuvad jagatud sõidu teenust ning 8 kohalised mugavad bussid väljuvad Johannesburgist tavaliselt 2x päevas, meie leidsime variandi kella 8 ja kella 15 väljumisega. Kuna meie tahtsime hiljemalt lõunaks Hoedspruiti jõuda, ei olnud see parim lahendus ning hind oli endiselt kõrge, üks ots ühele maksis 80 eurot. 

RENDIAUTO - Siis tekkis plaan, et sõidame Johannesburgi rendiautoga. Esialgu oli mõte, et võtame auto üheks päevaks ning tagastame Hoedspruiti. Kui muidu oli autorendi päevahind koos täis kindlustusega 18 eurot, siis teise sihtkohta autot tagastades oleks päevahinnaks kujunenud 105 eurot. Kuna pidime Johannesburgi ka tagasi saama, oleksime pidanud teist sama palju maksma ning odavam tuli terveks nädalaks auto rentida. See osutus parimaks ja lõpuks ainsaks võimalikuks variandiks, sest me otsustasime, et läheme ka iseseisvalt Krügerisse safarile.

Meie rendiauto oli soodsaima klassi Ford Fiesta ning etteruttavalt võin öelda, et saime sellega absoluutselt kõike teha, võimsama auto järele vajadust ei olnud. Koos täis kindlustusega läks meie nädalane periood maksma 140 eurot.

Teeääres võis märgata palju inimesi kes tööle minekuks tee ääres häältasid

KUI OHTLIK ON RENDIAUTOGA LÕUNA-AAFRIKAS LIIGELDA?​

 

Loomulikult olid mul erinevad hirmud LAV'is ise autoga sõitmisel, sest kuritegevuse ja erinevate ohtude eest on palju hoiatatud. 450 km vahemaa eeldas ju ka igasuguste piirkondade läbimist. Teel Hoedspruiti silmasime kilomeetrite kaupa slumme, lisaks vasakpoolne liiklus, hoiatusmärgid mis tegid seest õõnsaks, hääletajad kes üritasid autot peatada jne. Kuid siin aitas sõber Tripadvisor ning sain kinnitust, et Johannesburist Hoedspruiti kiirdeed mööda sõitmine on igati ohutu, kui järgida soovitusi turvaliseks liiklemiseks. 

Autot ei tohi mitte kunagi peatada suvalises kohas vaid alati, ALATI tanklas kus on automaatidega turvamehed

 

Soovitati isegi tanklas autot mitte üksinda jätta, kui autos on pagas ning muud väärtuslikku 

 

Kiirteelt ei tohi sõita kõrvalteedele

Hääletajaid ei tohi peale võtta, kuigi neid on seal väga palju ja nad võivad kohati isegi agressiivselt proovida autosid peatada

 

Hoida auto uksed alati lukus, ka päevasel ajal, ükskõik kus te viibite

Öösel mitte peatuda punase fooritule taga

Kui soovitustest kinni pidada, siis ei tohiks te mingit ohutunnet kogeda. Meil ei olnud kogu reisi jooksul ühtegi olukorda kus oleksime tundnud, et nüüd võib midagi halvasti minna. Hoedspuritist Johannesburgi tagasi sõites tegime pisemas linnakeses toidupeatuse ning meid tõesti lausa jõllitati, kuid vähemalt meile teadaolevalt ei olnud olukord ohtlik.

Teeääres võis märgata palju inimesi kes tööle minekuks tee ääres häältasid

KUIDAS KÄITUDA KUI KOHTUTE RÖÖVIJATEGA?

Lugesin paljude turistide kogemusi, kes käisid teel Johannesburgist Hoedspruiti ka vaatamisväärsustega tutvumas. Kuid see tõesti on omal vastutusel, sest keegi ei saa tagada, et sa oma matkal röövi ohvriks ei lange. Need vaatamisväärsused ei ole turvatud. Seega meie jätsime erinevad koopad, kaevandused ja muud tee peale jäävad vaatamisväärsused kohe oma kavast välja. 

Loomulikult tekitasid kõhedust ka sildid mida me pidevalt nägime - hi-jacking hotspot või peatumise keeld, seetõttu jälgisime kõiki ülaltoodud soovitusi väga hoolsalt, et meie reis kulgeks ilma ebameeldivate ja ohtlike vahejuhtumisteta.

Kuid kui siiski juhtub see halb tsenaariuim ning teiselt poolt autoakent vaatab vastu relvatoru, siis alati peab loovutama auto või mis iganes väärisesemed, ilma igasuguse vastupanuta. Põhjus miks LAV'is autoröövidel nii palju inimesi surma saab on selles, et Lõuna-Aafrikas on relvade omamine väga tavapärane. Seetõttu eeldavad röövlid, et ka sinul on relv ning kui sa vastupanu osutad, tapab ta pigem enne sinu, kui laseb sinul teha esimese lasu.

Teeääres võis märgata palju inimesi kes tööle minekuks tee ääres häältasid

Esimene öö tuli meil veeta Johannesburgis ning kuna meie lennuk maandus alles 21:40, otsustasin ööbimispaiga leida võimalikult lennujaama lähedale, sest Johannesburg on linn kus turistil soovitatakse pimeduse saabudes üldse mitte ringi liikuda. Seetõttu jäi sõelale Sunrock Guesthouse, mille kaugus lennujaamast oli vaid 2,5km. Pean tunnistama, et õhtusel ajal tundus ka selle vahemaa läbimine hirmutav. Eks mul oli erinevate hirmujuttude pärast juba ka paranoia tekkinud aga üsna ebamugav oli mitmetest noortekampadest mööduda, kui me oma majutust otsisime. Kuna kõikidel majadel olid umbes 4m kõrgused aiad, siis esimese hooga me oma ööbimiskohta ülesse ei leinud ning pidime ka teise tiiru ümber kvartali tegema.

Johannesburgi me rohkem ei avastanud ja ma ei oska öelda missugused näevad välja viisakamad linnaosad, kuid lennujaama ümbrus ei paistnud kõige ohutum kant kus liikuda.

Tõesti, kõikide nende hoiatuste lugemisel mõtlesin ma reisi planeerides, kas me ikka tegime õige otsuse seesuguse sihtkoha valimisega. Kuid õnneks tundsime me end kogu reisi sama turvaliselt nagu mis tahes Euroopa riigis reisides, tuleb lihtsalt olla ettevaatlik.

 

Kui öömaja ja transpordi küsimus olid lahendatud, siis sain ma kergemalt hingata, sest plaan oli paigas ning meie reis võis alata!

bottom of page